Krugerpark

Heerlijk, we zijn weer samen na bijna 2 maanden:) Alsof we niet bij elkaar zijn weg geweest! Na William te hebben opgehaald moesten we nog een auto regelen. Dit leek moeilijker dan gedacht, bij alle bedrijven op het vliegveld bleek je gereserveerd te moeten hebben. Maar we hadden toch echt de volgende dag een auto nodig, hierdoor brachten we langer dan gedacht nog een aantal uur op het vliegveld door. Maar aangezien we weten dat alles altijd goed komt reden we later met een mooie nissan weg! Terwijl we ons hostel probeerden op te zoeken (Else had zoals gewoonlijk niet op de weg gelet naar het vliegveld toe.) vroeg William zich af wat al die mensen daar onder de brug deden, en even later zei hij lachend 'He, moet je die vrouw zien lopen.. ze heeft gewoon een zak aardappelen op haar hoofd, dat is grappig zeg!' De eerste uren samen in Afrika was dus al een hele belevenis! We waren zo druk aan het praten, dat we een auto over het hoofd zagen met als gevolg dat de tegenligger met piepende banden op het kruispunt uit moest wijken. En wij? Wij konden niets anders doen als lachen, want het ging maar net goed! Voetbal op de 1e dag met lokale jongeren in Afrika kon natuurlijk ook niet ontbreken, de jongens gingen ervan uit dat William de volgende dag ook weer mee zou doen want ze vonden het wel gezellig! Maar de reis ging de volgende dag weer verder, en dat begrepen ze gelukkig.

Het Krugerpark
Iedereen gaat erheen om 'The big 5' te spotten. De leeuw, luipaard, olifant, neushoorn en de buffel. Na 2 dagen Krugerpark besloten we om maar is te informeren bij een gids naar die leeuw en het luipaard aangezien we die nergens zagen. We konden geen impala meer zien namenlijk. (daar lopen er genoeg van rond.) De gids vertelde ons dat het inderdaad heel moeilijk/zeldzaam is om deze beide te zien. Veel mensen verlaten het park zonder deze 2 van de big 5 te zien. We hadden de avond ervoor bedacht om er vandaag bij de Malalena gate uit te gaan en vervolgens naar de grens van Zwaziland te rijden. Onze laatste dag in het krugerpark besloten we om een keer om 5:30 weg te gaan, omdat we naar Zwaziland gingen. We hadden geen idee hoe lang het rijden was, en we hadden geen goede kaart. Al kletsend en niet oplettend hoopten we vandaag of een leeuw, of een luipaard te zien. Het hoefde niet allebei, maar 1 van deze leek ons toch wel leuk. We hoefden ook niet perce foto's te hebben, maar als we de dieren maar konden zien. We waren nog geen half uur onderweg, toen we in de verte iets over zagen steken. We kwamen tot de conclusie dat het op een katachtige leek, en dat het een staart had. Toen we het dier gevonden hadden in de bosjes aan de weg, bleken we het voor elkaar te hebben om een luipaard met een jong luipaard te spotten. Als 2 kleine kinderen konden we alleen maar uitbrengen: 'gaaf, wooow, we hebben gewoon een luipaard gezien op een meter afstand.'

Na ongeveer 10 minuten verder gereden te hebben, seinde een tegenligger dat we zachter moesten rijden. (we gingen aardig hard door het park heen, omdat we haast hadden en eigenlijk geen tijd hadden om deze dag bij elk dier dat we zagen 10 minuten stil te staan.) Maar deze lieve vrouw vertelde dat er een groep leeuwen te zien was. Een groep van 10 leeuwen lag heerlijk te genieten van het zonnetje. En op 10 meter afstand konden wij ook genieten, van het uitzicht en dat we in 1 uur tijd en het luipaard en de leeuw hadden gespot, en dit allemaal op onze laatste dag! Nog blijer dan dat we waren vervolgde we onze weg door het krugerpark en beseften ons hoeveel geluk we hadden. Maar het geluk kon vandaag niet op, want onze aandacht werd getrokken door 2 leeuwen. Van een afstandje? Nee, gewoon langs de kant van de weg. Wat onwerkelijk dat we zoveel leeuwen zagen in zo'n korte tijd. En deze keer oog in oog. Uiteraard zijn we gestopt voor wat fotomomentjes. Deze keer stapte William gelukkig niet uit de auto, dat deed hij 2 dagen geleden wel bij een giraffe. Geloof het of niet, maar na weer een half uur rijden werden we verrast door 3 leeuwinnen over de weg. William had zijn raampje open, en maakte foto's. Totdat de kop van de leeuwin wel heel dichtbij kwam, en hij het raam wel dicht moest doen.

4 dagen krugerpark is eigenlijk iets te lang voor ons, met het weinige geduld dat wij hebben, maar deze laatste 4e ochtend maakte het helemaal goed!:) Om 11:30 reden we de gate uit, en tot onze verbazing reden we om 12:30 al de grens bij Zwaziland over en waren we 2 uur later al bij ons hostel. In die 2 uur reden we een prachtige route door Zwaziland met veel bergen, koeien over de weg en mensen die ons nakeken omdat we blank zijn. We blijven 3 dagen in Zwaziland, en daarna willen we nog naar Sint Lucia, de plaats van de nijlpaarden en krokodillen!

Liefs William & Else

Julia

Else, wat leuk dat jullie weer samen zijn en samen kunnen reizen. Wat een ervaringen. Ook al hoor je niks van mij, ik lees al je verhalen aandachtig. Geniet nog van de mooie tijd die jullie daar hebben. Ik ben benieuwd naar alle verhalen.

Denise

jeetje grote broer en else ik ben zooooo JALOERS.
Dit is wel wat anders dan de beekse bergen.....straks wel een beetje oppassen bij de kroko's.

xxxxxxxxxxxxx Je Zusje

Harriët

Hoi Else en William, leuk om al de verhalen te volgen!!

Zo te lezen beleven jullie een heleboel! Geniet samen verder van deze reis!

Groetjes Marcel, Harriët, Nieke, Esmee en Senna!

Irene Henzel (oma)

stelletje bofkonten, De "big five" , fantastisch. Zd. Afrika is echt 'n land vol verrassingen. Leuk om die verhalen te volgen. Geniet samen, 'k ben alweer nieuwsgierig naar 't vervolg. Veel plezier, vrolijke groetjes van mij, Irene Henzel (oma)

Teresa

zo herkenbaar!! en super leuk dat jullie dit samen meemaken! blijf lekker genieten : ) Xx

Sylvia uit Rotterdam ;)

Veel plezier samen!!! X

Anita

Wauuuw wat gaaf zeg!!!! Zo indrukwekkend he zo'n safari!! Ik heb helaas niet de luipaard gezien! :( Daar ga ik nog een x naar opzoek!
veel plezier samen, geniet ervan!!

Liefs! X

Henk en Anneke

Lieve William en Else,

Wat beleven julie samen een leuke en vast onvergetelijke tijd in het verre Afrika. Zien er nu naar uit om jullie weer om ons heen te hebben. dus sluit jullie reis veilig af en doe voorzichtig en tot volgende week! Liefs pap en mam

marlies

Lieve William en Else,

Ik zie jullie al helemaal voor me.. Lekker met zijn tweetjes door dat prachtige landschap, genietend van al het moois dat jullie zien. Heel veel fun en mooie momentjes saampjes!!

Safe travers! Dikke kus uit Belize