Laatste weekend Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een verhaal heb geschreven op mijn weblog. Vandaar dat ik nu even tijd vrij maak (de tijd gaat hier heel erg snel!)om jullie op de hoogte te brengen van de hoogtepunten. Terwijl de meeste mensen in Nederland carnaval aan het vieren waren, lag ik op een jeep en werd in rondgereden in een prachtig natuurgebied. Met mijn haren door de wind genoot ik van het uitzicht en van de giraffen die we onderweg tegen kwamen.
Jullie snappen natuurlijk wel dat ik het niet erg vond om carnaval te missen dit jaar.
Ik heb het wel gevierd in Afrika, maar daar kom ik later op terug!

Met studenten uit andere huizen, en mijn eigen huisgenoten gingen we vorig weekend op cheetahweekend van vrijdag t/m zondag bij hetModgaji project in the midlle of nowhere waar niemand bereik had en ook geen winkels waren!Modgaji is een rehabilitatieproject voor cheetah’s, de beesten zijn met de fles groot gebracht en moeten leren jagen om vervolgens weer in de natuur uitgezet te kunnen worden. Het gebied is niet toegankelijk voor toeristen, maar alleen voor vrijwilligers/studenten die naar Afrika komen om te helpen.
Iedereen genoot ervan dat we dus de enige groep in het gebied waren.
Zaterdag zouden we om 6 uur met iemand die er werktte gaan jagen met de cheetah's.
Terwijl iedereen netjes om 6 uur zat te wachtten, kwam diegene die er werktte pas rond 6:45 om met ons op pad te gaan. Want we zijn nog steeds in Afrika, en daar let niemand op de tijd! Wat ik op zich helemaal niet erg vind, omdat ik zelf ook een klein probleem heb om ergens op tijd te zijn.
We liepen in een rij en moesten de instructies opvolgen van Eric, terwijl de 2 cheetah's met ons mee wandelden en op een gegeven moment op zoek naar hun prooi gingen.
Na ongeveer een uur wandelen was het zover, we moesten bukken omdat we anders de dieren bang konden maken en later mochten we gaan staan om te kijken. De cheetah's hadden een jonge springbok aangevallen, wat wij op een afstand konden zien. De moeder van de jonge cheetah heeft het dier kunnen redden, waardoor de cheetah's geen prooi hadden. De cheetah's waren super moe van de jacht, en wij konden zo gebruik maken van het kodakmomentje:) Ook al hadden de cheetah's niets gevangen, het was zo'n bijzondere ervaring. Na het kodakmomentje hebben we nog een paar uur gewandeld, tijdens deze uren hadden de cheetah's niks gevonden. Ik ben 1 keer uitgegleden, de wandeling was niet geschikt op sneakers. Op een blauwe plek na was het een super mooie wandeling. We kregen zondag nog een keer de kans om te jagen met de cheetah's maar helaas ging dat door omstandigheden niet door.

Het vrijwilligerswerk zit erop, ik heb weinig kunnen doen op verpleegkundig gebied.
Ik heb besloten om een paar dagen eerder te stoppen omdat ik heel weinig kan doen en ik dat zonde van me tijd vind. Ik heb een paar keer bloed mogen afnemen en kunnen prikken, maar daar zat ik dan ook echt op te wachten. Ik vind het erg jammer dat het vrijwilligerswerk zo is tegen gevallen.
De beschrijving wat ik in Nederland heb gelezen, klopt niet met de werkelijkheid.
In Nederland ben ik gewend om de hele dag door werk te hebben en ik heb vaak tijd tekort.
In Afrika was dat even wennen om te wachten op werk. Ondanks dat, heb ik wel van het leven kunnen proeven in de townships en zelfs bij iemand gegeten in de township. Ik durfde vanwege de slecht hygiene eigenlijk het niet op te eten, maar het staat heel onbeleefd om iets af te wijzen.
Ik heb het dus netjes opgegeten, en er gelukkig niet ziek van geworden!Wat het meest indruk heeft gemaakt is het dubbele leven in Afrika. Ik woon momenteel in een wijk met villa's om mij heen en een groot hek om het huis. De meest huizen hebben ook nog een zwembad, bij ons helaas niet! En wanneer ik naar Missionvale rij, zie ik een hele andere kant van Afrika. De mensen wonen in krotten/hutjes waar goede hygiene ver te vinden is, en mensen wachten de hele ochtend op een halve brood en een kopje poeder voor soep. Kinderen smeken mij om een slokje water. En bij de stoplichten staan mensen en soms kinderen te bedelen om eten en geld. Mijn eten gaf ik soms weg, want ik weet dat als ik thuis ben eten kan pakken wanneer ik wil! Ik heb afgelopen week ook een ziekenhuis bezocht samen met een stagaire en 2 stagaires uit Afrika. De 2 stagaires uit Afrika zijn voor ons uitgereden zodat we de weg wisten. Ze vertelden dat het erg onhygienisch is. Ik zag buiten 2 jongens lopen met een infuuszak (een lege) in hun nek. De infuuspalen kennen ze in dat ziekenhuis dus niet! We informeerden of we een rondleiding konden krijgen, dit ging niet heel gemakkelijk. Ze waren bang dat we een slecht artikel zouden schrijven over het ziekenhuis. Na een half uur wachtten, kregen we te horen dat we wel op afspraak een andere keer een rondleiding konden krijgen. Met een lieve glimlach en verteld te hebben dat ik volgende week Port Elizabeth ging verlaten, kregen we het toch voor elkaar een rondleiding te krijgen. We kregen de kinderafdeling te zien (inclusief i.c) en neonatologie.
Dit vond ik super interressant omdat dat mijn nieuwe afdeling in Nederland word waar ik ga werken.
Ik vond het er niet slecht uit zien voor een Afrikaans ziekenhuis. Wel apart dat ik de verpleegkundige zag eten en ze op dat moment niks uitvoerden. Misschien was het toeval, maar ik heb dat beeld vanuit de townships onthouden! We wilden ook graag een volwassen afdeling zien. Degene die de rondleiding gaf, vertelde dat er veel infecties zijn, en we konden er beter niet lopen. Ik twijfelde, maar besloot toch maar niet te kijken. Ondanks dat we eigenlijk geen rondleiding mochten krijgen, liep de vrouw ook nog met ons mee naar de auto omdat ze zeker wilde weten dat we veilig weg reden!

Gisteravond werd er carnaval gevierd in een ander studentenhuis, we waren uitgenodigd maar hadden er eigenlijk niet zoveel zin in! We zijn ten slotte in Afrika. Tijdens het shoppen kwamen we de andere huisgenoten tegen en hadden ons toch over gehaald! Gauw nog even wat dingen gekocht en een paar uur later was ik een hippie, met een paars glitterhoedje op mijn hoofd;) eerst wat gedronken in het andere studentenhuis, en vervolgens naar een kroeg gegaan waar het thema 'braziliaans carnaval' was. Wij als Nederlanders waren de enige die verkleed waren, maar dat kon de pret niet drukken!
Een mooi feestje gehad en een goed gevoel om toch nog iets aan carnaval gedaan te hebben!:)

Dit is dus mijn laatste weekend in Port Elizabeth, wat gaat de tijd snel, want ik zit hier nu bijna een maand. Maandagavond pak ik de nachtbus naar Kaapstad om daar een week te verblijven, ik heb daar heel veel zin in! Na die week reis ik met de bazbus (een bus voor backpackers) in 3 weken naar Johannesburg en stap ik ondertussen overal uit waar ik maar wil om leuke dingen te doen en nieuwe mensen te leren kennen. In Johannesburg komt William en gaan we samen nog 2 weken reizen.
Mooie dingen om naar uit te kijken!

Foto's lukken helaas nog niet, ik heb wel wat foto's op mijn facebook staan!

Liefs Else

Reacties

Reacties

Linda

Elsje!!!! Klinkt weer super wat je allemaal mee maakt. Ondanks dat het vrijwilligerswerk zo is tegengevallen vermaak je je nog prima iedere dag. Super leuk! Heb de foto's ook al gespot op Facebook. Gek trouwens dat de tijd zo snel omvliegt! Geniet er nog maar goed van en ik hoor via Facebook wel wanneer we kunnen skypen!!!!!!!! Dikke kus

Marlies

Mopje!!

Wat een fantastisch verhaal weer! Wat gaaf dat je zoveel meemaakt. En vanaf gaat het alleen nog maar beter worden.. let maar op! Geniet met overvolle teugen en doe voorzichtig! Love you to pieces!!

Dikke kus en knuffels, zus

Anneke

Eej meid,

Bizar hé dat extreme verschil tussen rijkdom en armoede. Dat maakte op mij destijds ook heel veel indruk.

Super gaaf wat je allemaal al hebt meegemaakt! Ga je nu de komende 4 weken alleen reizen of reis je samen met iemand? En echt super leuk dat William komt. Trouwens begreep dat jullie naar het Kruger gaan. Dat is echt gaaf!!! Slaap je in een hutje op het park??? Dat is namelijk echt heel cool.

Meid, geniet lekker en pas goed op jezelf ook in kaapstad!!

Liefs,
An

Bastiaan

Hey Else,

hartstikke leuk om te zien, en te lezen dat je het naar je zin hebt daar!
En je hebt zelfs nog carnaval gevierd haha!
Geniet er lekker van komende tijd.

liefs bas

Anneke

He Else,

Wat leuk om je verhalen te lezen!
Jammer dat het vrijwilligerswerk zo tegen viel, maar volgens mij ga je nu een spannende en uitdagende tijd tegemoet.Doe voorzichtig en geniet met volle teugen!

Liefs mam

Laura

Hee meis, veel succes vanavond met je busreis, hoop dat Kaapstad helemaal top voor je word en gaaf dat je nog een beetje gecarnavald hebt haha! Veel plezier straks vooral als je William weer bij je hebt, worden vast twee topweken! Xxx en liefs

Anita

Hee meis!!

Wat een ervaringen weer zeg! Gaaf allemaal zeg!!
Cheeta's wat een gave beesten zijn dat he? Echt zo indrukwekkend!
Nu lekker rondreizen! Heel veel plezier, geniet ervan!!

Liefs!

Karin

he mopje!

Super gaaf wat je daar allemaal ziet en doet! Ik las op facebook dat William ook voor 2 weken naar je toe komt! Super leuk! en dan komen jullie samen weer naar NL zeker?!

Geniet er nog maar lekker van ! Wat je zegt...de tijd vliegt!

Dikke kus en knuffel!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!